Урок-натхнення



Тема. Одухотворення природи – основна ознака японської культури.Таємниці хоку
Мета уроку: Підготувати до сприйняття свієрідної японської культури, вчити розповідати про народні звичаї, культуру Японії, дати поняття про хоку, вчити тлумачити їх, підвести до розуміння того, що чере образи природи передаються найтонші почуття і переживання людини.
 Розвивати пізнавальні здібності (сприймання, увага, мислення, пам'ять), удосконалювати усне мовлення, працювати над виразністю читання хоку, розвивати навички спільної роботи, вміння презентувати результати своєї роботи.
Виховувати у дітей любов до природи та дбайливе ставлення до неї, зацікавити культурою Японії та виховувати повагу до інших народів і культур, формувати почуття відповідальності, бажання виконати роботу якісно.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок- натхнення
Обладнання: портрет Мацуо Басьо, екран, мультимедійний проектор, слайди, роздатковий матеріал: «Особливості жанру хоку», «Як зрозуміти хоку?».
                                                              
                                                          Вічна свобода духу
                                                                                       проявляється в любові,
                                                          велике – у малому,
                                                                            безмежне – в обмеженій формі.
                                                                                                    Робіндранат  Тагор
Хід уроку

I Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Сьогодні наш урок буде присвячений творчості Мацуо Басьо. Ми маємо збагнути особливості японських тривіршів – хоку, попрацюємо над вдосконаленням навичок виразного читання, спробуємо створювати власні хоку.
Наш урок ми проведемо у формі презентації творчості Мацуо Басьо.
Відомий німецький поет Й.В. Гете сказав: «Хто хоче зрозуміти поета, той мусить піти у поетову країну». Щоб зрозуміти творчість Мацуо Басьо, збагнути його духовний світ, зануримося у той незвичайний для нас світ країни, яка першою зустрічає Схід Сонця.
Слайд 1 «Що я знаю про Японію»?
– Що вам відомо про Японію?
(Японія розташована на островах (їх біля 4 тис.) у Тихому океані. Найбільшими є 4 острова: Хонсю, Хоккайдо, Кюсю, Сікоку. Це країна 150 вулканів, землетрусів, цунамі, тайфунів. Три чверті території Японії займають гори. Влітку тут дуже спекотно, навіть уночі, а зими холодні та сніжні. Столиця – Токіо. Державна мова – японська. Основна релігія – буддизм. Голова держави – імператор. Грошова одиниця – єна. Державний прапор – прямокутний стяг з червоним колом посередині. Герб – стилізована квітка із шістнадцятьма подвійними пелюстками, що символізують хризантему і сонце.)
Слайди 2-3 «Символи Японії»
– Які ви знаєте символи Японії?
(Найвища точка Японії – гора Фудзіяма (3776 м. над рівнем моря). Знаходиться на острові Хонсю, є діючим вулканом. Десять місяців на рік укрита майже повність снігом, а форма її настільки досконала, що з якого б боку на неї не дивитися, вона нагадує правильний конус.)
(Символами Японії є також хризантема та сакура. Уміння спостерігати, бачити найнезначніші деталі – властивість, притаманна кожному японцеві. Вони кажуть: вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у просте – і побачите складне, вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле. Тому тільки у Японії є такі незвичні для нас свята: свято милування квітучою сакурою (у квітні), квітучою хризантемою (у жовтні), червоним листям клена (у листопаді), а також повним місяцем.
Слайд 4 «Ікебана»
– Що вам відомо про цей вид мистецтва?
(Ікебана (квіти, які живуть) – це мистецтво складати квіткові композиції. Композицію визначають три основних гілки, які мають символічне значення: висока – небо, середня – людина, нижня – земля. У букет входять три основні компоненти: природний матеріал (квіти, гілки дерев, трава, листя), ваза і пристосування для надання потрібного положення гілці, стеблу. Квіти повинні бути свіжі, вони мають пасувати до кольору та форми вази. Не можна ставити багато квітів у вазу – це брутально).
Слайд 5 «Бонсай»
– Що зображено на цьому слайді?
(Бонсай – це карликове деревце в горщику. Не маючи можливості розвести сад з деревами нормальних розмірів, японці (для естетичної насолоди) вирощують карликові дерева. Існує шість типів карликових дерев: 1) одиночне дерево, яке росте похилено або вертикально; 2) два дерева, які ростуть з одного кореня; 3) група дерев, яка імітує ліс; 4) дерева з високо піднятими коренями; 5) дерева, різко зігнуті униз, які нібито звисають зі скелі; 6) дерева з коренями, які нібито оплітають камінь. Вирощування карликових дерев – справа дуже копітка. Потрібно три роки, що крихітне деревце почало набувати вигляду справжнього карликового дерева. З кожним десятиріччям воно стає все красивішим і нарешті сторічне диво чаруватиме своєю красою.
Слайд 6 «Орігамі»
 Орігамі – традиційне японське мистецтво створення виробів з паперу.
У цих традиціях закладено бажання японців відтворити велике у малому, сказати про велике не багатьма словами. Визначальна риса японської культури — заглиблення у сутність речей, у кожну деталь,  бажання зрозуміти через деталь ціле. У японців особливе ставлення до природи. Людина є невід’ємною її частиною
II Актуалізація опорних знань
   Слайд 7 «Мацуо Басьо».
Закінчити речення:
1.     Мацуо Басьо жив і творив у ….ст. (17ст)
2.     Батько поета був змушений заробляти на прожиття ….(викладанням каліграфії)
3.     Справжнє ім’я поета ….(Дзінсітіро Гіндзаемон)
4.     Кілька років  Дзінсітіро служив у молодого князя Йосітада, і вони багато часу присвятили ….(написанню віршів)
5.     Перше літературне ім’я поета було …. (Мунефуса)
6.     У столиці Едо Басьо обрав собі професію …. (вчителя поезії)
7.     Псевдонім Басьо походить від …. (хатини в Едо, біля якої  ріс банан (басьо))
8.     Після того, як хатина згоріла, Мацуо Басьо до кінця свого життя …. (стає мандрівним поетом)
Наприкінці XVIIст. дорогами Японії довгими роками мандрувала людина вже не першої молодості та неміцного здоров’я. Це Мацуо Басьо.  Спираючись на палицю йде він у будь-яку погоду. Зношений халат, очеретяний плащ, бриль з кипарисових стружок, солом’яні сандалі погано захищали від холоду та негоди. Десять років у дорозі із сумкою через плече, де зберігаються найбільші дорогоцінності: дві-три книжки віршів, флейта, пляшечка з тушшю. Ніякі труднощі не могли його зупинити. Він не жалів навіть власного життя, щоб пізнати оточуючий світ. Більше того, щоб свої враження і розуміння втілити у найкоротшу форму японського вірша – хоку. Кожна мандрівка завершувалася появою нової збірки віршів.
– Які збірки віршів Мацуо Басьо ви знаєте?
(“Зимові дні”(1684), “Весняні дні” (1686), “Заглухле поле” (1689),
“Гарбуз-горлянка” (1690), “Солом'яний плащ мавпи”(книга I – 1690, книга II - 1698), “Мішок вугілля” (1694)).
- Коли поет помирав учень попросив його скласти останнє хоку, але Басьо відповів… Що саме? («Кожний вірш, який я написав в житті, – це останній вірш»).
Слайд 8  «Особливості жанру хоку»
– Назвіть особливості жанру хоку.
– За яким принципом впорядковувались збірки хоку?
(Збірки впорядковувались за порами року: весна, літо, осінь, зима. У кожному вірші повинно  бути «сезонне слово». Існували списки таких слів, і вірші без них зустрічаються як виняток. «Сезонні слова» вказують на пору року, про яку йде мова у вірші. Завдання «сезонних слів» – посилити атмосферу вірша, викликати у читача певні асоціації – і літературні, і життєві.)
III Формування нових знань, умінь і навичок.
1. Слово вчителя.
Одним із див створених японцями у XV ст. є сад каміння у храмі Рьоандзі в Кіото. Це витвір монаха Соамі, що нібито в хаотичному порядку розмістив на білому піску п'ятнадцять чорних каменів. Насправді ж з будь-якої точки веранди видно лише чотирнадцять каменів. П’ятнадцятого каменя перед очима немає, його загороджують сусідні. Робиш крок по дерев’яній галереї, що протягнулася вздовж краю піщаного прямокутника – і знову чотирнадцять каменів. П’ятнадцятий – той, що досі ховався, тепер став видимим, а щез інший камінь. Це створює враження чогось незвичайного, схованого за зовнішньою простотою. Це наочна модель пізнання світу. Неодмінно залишається невідоме, невраховане. І кожний бачить свої чотирнадцять каменів. Люди сприймають одне і теж саме по-різному.
Спробуймо і ми здійснити мандрівку «філософським садом» художнього світу хоку Мацуо Басьо. Давайте заглибимося у світ цих дивних віршів, постараємося зрозуміти авторський задум. Але не забуваймо, що особливості хоку можна зрозуміти лише в контексті японської культури. Тобто спробуємо побачити «вічну свободу духу, любові, велике – у малому, безмежне – в обмеженій формі» (За словами Р. Тагора).
– Згадаймо, як потрібно читати хоку
(Хоку слід читати вдумливо і уважно. Хоку вимагає від читача творчої уяви. Якщо читач буде пасивним, він не зрозуміє глибокого змісту, який вклав у хоку поет).
2. Робота в групах.
Завдання: систематизувати хоку за порами року.
Слайд 9 «Як зрозуміти хоку?»
- Щоб правильно зрозуміти хоку, скористаємось пам’яткою.
3. Презентація групами своїх слайдів
Слайд 10 «Весна»

 Я заріс, як щіть.
А худий який, блідий!
Весняні дощі…

Жаль на серце впав:
при дорозі рожі цвіт
кінь мій общипав…

Я, метеличок,
Собі крильця обірву:
На, цвіти, мачок! 

Білий лотос-цвіт
не цурається багна,
із якого зріс.

Слайд 11 «Ханамі» – милування сакурою»
Японці дуже люблять природу і шанобливо до неї ставляться. Яскравим проявом цього є зберігання і культивування ними свят. Свято милування квітами ­– квітучою сакурою – дуже популярне. Японці стежать за повідомленнями в газетах, по радіо та телебаченню про те, де починає квітувати сакура, і вирушають у ту префектуру. Квітучій сакурі багато своїх віршів – хоку – присвятив Мацуо Басьо. Давайте помилуємося ними.

Натовп із сотні тисяч
родин – таке милування
квітами у столиці!

Під час квітування сакур
горам краси не додасть
навіть ранкова зоря.

Серед безлічі персиків,
уже пишно вбраних у квіття, -
перша сакура розцвіла.

Сакура стара
невже справді зацвіла?
Спогад, ніби дим…

Із далеких літ
скільки всього нагадав
цей вишневий цвіт!













Слайд 12 «Літо»
(Презентує друга група)

Пущу коня вбрід –
полегесеньку впишусь
в літній краєвид.

На старім ставку
жаба плюснула –
чули ви таку?

Оттакий я єсть:
глянь на росяні дзвоники –
то й сніданок весь

Рушу, й раптом – хить!
Ухоплюсь за колосок…
це розлуки мить

Слайд 13 «Осінь»
(Презентує третя група)

Довгий, довгий шлях –
і ніхто не йде навстріч,
лиш осіння ніч…

На голій гілці
самотній ворон тихо старіє.
Осінній вечір

Чом так постарів
я цієї осені?
птиці, хмари.

Слайд 14 «Цукімі» – милування місяцем»
Японці полюбляють милуватися місяцем, малювати, фотографувати його, вважають це світило надзвичайно гарним та загадковим. В японців є також свято милування повним місяцем. Святкують його восени, тому що в цей час місяць видно найкраще. Мацуо Басьо теж любив милуватися місяцем. Тому створив велику кількість хоку, присвячених нічному красеню.

Так легко проплив угору
і раптом засоромився –
сховався за хмарку місяць

Повний місяць!
Подививсь на поверхню озера –
куди там усім красуням!

Хмарки іноді
дають можливість перевести дух.
В час милування місяцем.

Друзів, що піднесли мені рис,
Я запросив сьогодні ввечері
в гості до повного місяця

Милуючись місяцем,
навколо ставка проблукав
цілісіньку ніч.

Слайд 15 «Зима»
(Презентує четверта група)

Рік кінчивсь, а мандри ні:
далі в стоптаних сандалях,
в зношенім брилі.

Журавель знеміг,
на холодне поле впав…
Мандрівця нічліг.

Крук – немилий птах,
але як милує зір
в ранішніх снігах!

IV Застосування знань, умінь і навичок учнів.
1. Підсумкова бесіда
Слайд 16 «Тематика хоку Мацуо Басьо»
– Яка тема є головною у творчості Мацуо Басьо? (Тема природи та людини в природі).
– Що можна побачити за образами природи у хоку поета? (Настрої, переживання, глибокі роздуми автора, його ставлення до зображуваного, асоціації).
– Які особливості японської культури відображені у віршах поета? (Любов до природи, тонке відчуття краси, як основи світової гармонії. Відсутність фаталізму, адже усе – і гарне і погане – швидкоплинне, як пори року).
2. Творче завдання.
– У Мацуо Басьо є вірш:
Весняний дощ!
Шкода мені людей,
які не вміють вірша написати.
А чи вмієте складати хоку ви? Хто з вас вдома спробував написати хоку?

V Оцінювання.
Робота учнів із листом «Мої досягнення».
VI Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Чим мені подобаються хоку Мацуо Басьо?»


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок-конкурс

Самоопис досвіду роботи