Урок-конкурс



Тема. Урок - конкурс  «Красуння Середньовіччя»
(за романом В. Скотта     «Айвенго»)
 Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Мета: вчити характеризувати жіночі образи роману; формувати вміння складати порівняльну характеристику образів, розвивати навички усного мовлення, вміння працювати з текстом; виховувати почуття власної гідності, поваги до жінки.
Обладнання: текст твору, учнівські ілюстрації до роману.
Епіграфи до уроку:                               
                                             Мені здаєшся ти такою
                                                                  Земною водночас і неземною.
                                                                  Щодень ти неоднакова  і різна —
                                                                  Ласкава й грізна,
                                                                  Шляхетна й недосяжна,
                                                                  В красі суворій невимовна.
                                                                  Розумна і відважна.
                                                                                 Е. Межелайтіс «Жінка»
                                                             Ты — женщина, и этим ты права.
                                                                                      В. Брюсов.
Хід уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ 
1. Повідомлення теми і мети уроку.
Вступне слово вчителя:
Здавна точилися суперечки про роль жінки в суспільстві. Жіноча доля особлива. Кожна цікава і неповторна. Саме жіноча краса давала багатьом чоловікам натхнення, саме любов до жінки ставала джерелом народження шедеврів музики, живопису, літератури. Чоловіки мають владу і силу, але вони нічого не варті без жінок.
         Лицарі Середньовіччя свої подвиги завжди присвячували коханим жінкам. Давайте і ми спробуємо скласти хвалебну пісню нашим героїням. Заплющивши очі перенесемось на кілька століть у минуле, у середньовічну Англію, опинимось на майдані, де проводились лицарські турніри і збирались представники вельможного панства й заможні городяни. І спробуємо там провести такий популярний у наш час конкурс дівочої краси. В ньому братимуть участь дві красуні  — леді Ровена і Ребекка. Щоб визначити переможницю, ми будемо оцінювати героїнь за допомогою таких критеріїв — краса зовнішня і краса внутрішня.
       Клас поділимо на три групи: журі, групи, які представляють леді Ровену і   Ребекку.  Відкриймо завісу часу і погляньмо на середньовічних жінок.
2. Інсценізація уривка «Остання зустріч Ровени і Ребекки»:
Ровена сидить на високому стільці. Заходить дівчина у східному вбранні.
Дівчина стає на коліна і цілує край убрання Ровени.
Ровена (здивовано). Що це означає? Чому ви виявляєте до мене таку незвичну повагу?
Ребекка. Тому що вам, леді Айвенго, я можу законно і належно повернути борг вдячності, якою зобов’язана Уілфреду Айвенго. Даруйте, що я насмілилася виявити до вас пошану, так заведено в мого народу. Я — та нещасна єврейка, для порятунку якої ваш чоловік ризикував життям на арені у Темплстоу, коли все було проти нього.
(Далі за текстом до останніх слів Ребекки)
Ребекка. Прощавайте, нехай той хто створив євреїв і християн осипле вас усіма щедротами життя… Корабель, яким ми відпливаємо звідси, підійме якір, лише ми доберемось до пристані.
3. Організаційна бесіда. Звернення до епіграфів:
— Яких героїнь ми щойно побачили?
— Які з представлених на виставці малюнків найбільше відповідають вашим уявленням про кожну з героїнь даного твору?
– Давайте звернемось до наших епіграфів. Чи імпонують вам слова поетів про жіноцтво? Повернемося до цього ще в кінці уроку.
ІІ. ПОШУКОВО-АНАЛІТИЧНА РОБОТА З ТЕКСТОМ ТВОРУ (за групами)
Слово вчителя:
Хоч «Айвенго» перш за все лицарський роман, мужність та вірність притаманні у цьому творі не тільки чоловікам. Отже, на уроці ми поговоримо з вами про жінок, в образах яких злилися воєдино краса і шляхетність, вірність і гідність. Вони різні за своїм походженням, соціальним станом, ставленням інших людей до них і в той же час в них є багато спільного. Наша мета — проаналізувати образи Ровени і Ребекки, скласти таблицю порівняльної характеристики героїнь, але ось таким незвичним способом.
1. Тур перший. Презентація героїнь.
Завдання: учні повинні знайти у тексті описи зовнішньої краси героїнь:
-         «Ровена була прекрасної статури і висока на зріст, проте не настільки висока, щоб це впадало в очі. Колір її шкіри вирізнявся сліпучою білістю, а шляхетні обриси голови та обличчя були такими, що відкидали думку про безбарвність, що нерідко супроводжує білошкірих білявок. Ясні голубі очі, опушені довгими віями, дивилися з-під тонких брів каштанового кольору, що надавали виразності її чолу. Здавалося, що ці очі були здатні як запалювати,так і умиротворювати, як повелівати, так і благати. Лагідний вираз личив її обличчю… Густе волосся світлорусявого відтінку, завите вишуканими кучерями, було прикрашене коштовним камінням і вільно спадало на плечі, що на той час було ознакою шляхетного походження».
-         «Ребекка могла з честю витримати порівняння з найзнаменитішими англійськими красунями. Вона мала напрочуд гарну статуру, і східний одяг не приховував її фігури. Жовтий шовковий тюрбан пасував до смаглявого відтінку її шкіри; очі блищали, тонкі брови вигинались гордовитою дугою, білі зуби блищали, немов перли, а густі чорні коси розсипались по грудях і плечах… — все разом створювало таке чарівне враження, що Ребекка могла суперничати з будь-якою з найпривабливіших дівчат, що оточували її».
Бесіда:
-         Що підкреслено в кожному з цих описів?
-         Хто з героїнь вам сподобався більше, чим саме?
-         Якими ви їх собі уявляєте? (словесне малювання)
-         Ви зробили ілюстрації, на яких зобразили героїнь. Якими ви їх побачили? (Додаток 1)

2. Тур другий. Соціальний стан, національність героїнь роману.
Завдання: знайти  у тексті висловлювання героїнь і персонажів про їх соціальний стан і національність.
-         "Вона походить із більш знатного роду, ніж він сам (Сакс). Він сам напросився до неї в опікуни і прив’язаний до неї так, що і власна дитина не була б йому дорожчою» (Ровена).
-         «Я походжу із  того племені, яке відрізнялось хоробрістю тільки під час захисту власної вітчизни і навіть тоді, коли воно ще було єдиним народом, не воювало інакше, як за велінням божества або заради захисту країни від пригнічення» (Ребекка).
Бесіда:
-               До якого прошарку населення належала Ребекка?
-               Чому дівчина відчуває зневагу з боку саксів і ще більшу – з боку норманів?
-               Який соціальний стан леді Ровени?
-               Які привілеї має красуня?
-               В якій обстановці зростали  героїні? Як це позначилось на формуванні їхніх характерів?
-               Чому Ребекка проходить стільки випробувань?
Розподільчий диктант: розподілити подані нижче слова, відповідно до образів Ровени і Ребекки.
Дочка Сіону, ворожка, полонянка, саксонська красуня, прекрасна королева, пахуча мирра, Ендорська чарівниця, Лілія Долин, прекрасна квітка Палестини, троянда краси, безцінна перлина,найпрекрасніша із тисячі, дочка Сіраху.

3. Тур третій. Уміння триматися у суспільстві.
Завдання: знайти у тексті твору висловлювання персонажів, у яких міститься характеристика зовнішньої краси героїнь.
-         Абат Еймер так характеризує леді Ровену: «Троянда краси і безцінна перлина, найпрекрасніша із тисячі, зерно ладану, пахуча мирра».
-         Айвенго про Ровену: «Моя відданість накликала гоніння на найпрекраснішу із жінок».
-         Де Брасі: «Якби мені знати, що леді Ровена прощає образу, нанесену їй під впливом нещасної пристрасті, і вона скоро побачить, що де Брасі вміє служити їй і бути благороднішим».
-           Про Ребекку Буагільбер говорить так: «Ти не проста дочка Ізраїлю. Я назвав би тебе Ендорською чарівницею, якби ти не була такою молодою і прекрасною».
— Поміркуйте, як автор ставиться до обох героїнь?
— Як інші герої ставляться до них?

4. Тур четвертий. Вчинки героїнь.
Завдання: довести за допомогою цитат, що красуні гармонійно поєднують у собі добро, честь, безстрашність, адже саме ці риси найбільше цінилися в добу Середньовіччя.
Цитати для аналізу:
-         Де Брасі: «Якби мені знати, що леді Ровена прощає образу, нанесену їй під впливом нещасної пристрасті, і вона скоро побачить, що де Брасі вміє служити їй і бути благороднішим».
-         Буагільбер: «Яка ти розумна, Ребекко!»
-         « Я шукав лише спорідненої душі, і в тобі знайшов таку душу».
-         Айвенго: «Ти не християнка, Ребекко, тому і не знаєш тих почуттів, які хвилюють душу благородної дівчини, коли її коханий вершить високий подвиг, який свідчить про силу його любові».
-         «…Проте на її боці була вроджена сила волі. З раннього дитинства їй були притаманні тверда воля і гострий розум. Розкоші, якими оточував її батько не заважали їй чітко усвідомлювати, наскільки ненадійним було саме існування її народу. Вона трималася з гордовитою скромністю, ніби підкоряючись несприятливим обставинам, в які поставила її приналежність до зневажуваного племені, але вона усвідомлювала себе гідною кращого становища».
  
ІІІ. БЕСІДА ЗА ПРОЧИТАНИМ ТВОРОМ
-         В яких епізодах ми зустрічаємося з Ровеною?
(Вечеря в домі в Седрика, проголошення королевою лицарського турніру, перебування в полоні та ін.)
-         Що ми можемо сказати про Ровену?
-         В яких епізодах ми зустрічаємось з Ребеккою?
(Допомога пораненому Айвенго,в полоні у замку Фрон де Бефа, суд та ін.)
-         Чому епізодів, пов’язаних із Ребеккою, більше?
-         Чим привертає до себе увагу єврейка,що не дуже звичайне у її долі та вдачі?
(Ребекка вміла лікувати і не боялась це робити, незважаючи на переслідування та страту її вчительки Міріам, зуміла захистити свою честь, погрожуючи Буагільберу  кинутися з башти, викликала захисника на турнір і чекала до останнього ).
-         Як характеризує обох героїнь їхня поведінка в полоні в замку Фрон де Бефа?
-         Що врятувало від ганьби леді Ровену, і як зуміла захистити свою честь Ребекка?
-         Чи правильне прийняла рішення Ребекка, коли відмовилась міняти свою віру?
-         Яка риса характеру найголовніша в леді Ровени?
-         Що найсильніше в характері Ребекки?
Підведення підсумків бесіди.
v Ровена народилася в знатній родині. Їй поталанило кохати й стати коханою, в неї є надія на щастя. Ровена освічена, на неї звертають увагу лицарі, але їй на долю випали й випробування.  Леді Ровена відмовилася від участі у святі, на яке запросив її принц Джон, не боячись, що тим самим вона накличе на себе біду. Потрапивши у полон до жорстокого де Брасі, вона дає йому рішучу відсіч: «Коли солодкі слова прикривають грубі вчинки, вони схожі на лицарський пояс на підлому рабові». Дівчина, не думаючи про себе, просила його врятувати Айвенго. Ровена не уявляла, як можна не підкоритися її бажанням.
v Ребекка – красуня-єврейка, має чудового батька, котрий усе робив задля того, щоб доля її склалася щасливо. І все ж ... На долю Ребекки випали тяжкі випробування. З дитинства вона зазнала переслідувань, образ, знущань, адже належала до Богом проклятого народу. Але вона зуміла зберегти свою честь, проявила неабиякий розум, мужність. Саме вона врятувала Айвенго. Ставши жертвою пристрасті лицаря – храмовника Буагільбера, зуміла зберегти свою честь і гідність. Довела йому, що жінка іншої національності може заслуговувати на повагу і справжню любов. На пропозицію храмовника стати його коханкою, вона гордо відповідає: «Залишайся на місці, гордий лицарю, або підійди, якщо хочеш. Але один крок уперед — і я кинусь вниз. Моє тіло розіб’ється об каміння цього палацу, перш ніж я стану жертвою твоїх жорстоких пристрастей».  Вона не намагається виправдатися і перед судом. «Благати про співчуття… було б, як бачу, даремно і принизливо». Ребекка кидає рукавичку до ніг великого магістра, вимагаючи захисника: «Я заперечую всі ваші звинувачення, оголошую себе невинною, а свідчення не правдивими. Вимагаю призначення Божого суду, і нехай мій захисник підтвердить, що я кажу правду». А побачивши Айвенго, вона переживає за нього. «Визнаю, що ти захисник, якого послало мені небо. Але ж ні, ні! Твої рани ще не загоїлися. Не бийся з цим пихатим чоловіком. Навіщо й тобі гинути?»
-               Яку роль зіграло кохання в житті героїнь?
-               Чи можемо ми казати, що героїні, такі різні зовні, дуже схожі? Чим саме?
-               Чи  дійсно Ровена кохає Айвенго й вірна йому?
-               Чому кохання Буальгібера є для Ребекки нещастям? Чи є щось спільне між ними?
-               Чи тільки тому, щоб опинитися в безпеці, єврейка залишає Англію?
-               Які почуття могли зародитися в душі Ребекки через нерозділене кохання?
IV. ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ В ГРУПАХ
-         Порівняльна характеристика образів героїнь твору за допомогою прийому «Кола Вена» (Додаток 2).
V. РОБОТА З ЕПІГРАФАМИ
-         Як поетичні рядки Е.Межелайтіса і В.Брюсова перегукуються з образами головних героїнь?
-         Закінчіть речення, формулюючи свою відповідь на запитання «Що цінніше – краса внутрішня чи краса зовнішня?»
      Сьогодні я зрозумів…
      Я усвідомив…
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Оголошення підсумків конкурсу.
Нагородження переможців.
Оцінювання результатів діяльності учнів.
Завершальне слово вчителя. Леді Ровена і Ребекка — дві різні жіночі долі. Кожна з них заслуговує на повагу і співчуття. Є чимало схожого між ними, але ще більше відмінного.  Ровена — справжня леді, прекрасна дама, заради якої лицар здійснює свої подвиги. Її доля визначена наперед. Ребекка ж – незвичайна жінка. Чужинка, представниця нації, яку зневажають, і тому все це загартувало її характер. Вона сама може керувати своєю долею, бо має вроджену силу волі, вірна традиціям батька, вміє вірити і сподіватися на краще.
         Можна зауважити, що не тільки час, історичні події, походження, соціальний стан, національність людини впливають на її долю, але й людина формує свою особистість, стає володарем своєї долі.
Домашнє завдання.
-         Скласти усний твір-продовження розповіді про подальшу долю кожної з героїнь.

                                                  Використана література:
                                                                                           Додаток 2
«Кола Вена». Зіставлення образів Ровени і Ребекки



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок-натхнення

Самоопис досвіду роботи